Avaan nyt lyhyesti Petrin ja Saaran esityksen pointteja,
koska niistä voi olla hyötyä monelle. Aiheena oli verkkovaikuttaminen ja se,
kuinka lukijoiden huomio saadaan ohjattua ihan sinne minne halutaan - kuinka meidät
saadaan katsomaan väärään suuntaan. Itselle selkeä ahaa-elämys syntyi siitä,
kun Saara sanoi meidän siirtyneen tietoyhteiskunnasta tunneyhteiskuntaan. Tieto
on muuttunut (tai muutettu) tunteeksi ja siirtynyt someen, jolloin meihin on
hyvin helppo vaikuttaa. Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä, sillä
verkkokeskusteluja seuratessa ei voi kuin vetää syvään henkeä. Huoh! Sen verran
vähän niissä useinkaan on mitään dataa tai faktaa taustalla. Tunnetta sitten
senkin edestä.
Se, miksi olemme tässä tilanteessa, selittyy Petrin
mainitsemilla syillä. Ensinnäkin vaihtoehtotieto ja vaihtoehtoiset näkemykset
ovat päässeet esille ja näkyville. Toiseksi olemme antaneet kielen saastua ja törkeän kielenkäytön
arkipäiväistyä. Kolmanneksi emme puhu asioista niiden oikeilla nimillä.
Emme sano rumaa sanaa ääneen, vaan haemme
kiertoilmaisuja ja kaikenlaisia epäsanoja ja väistelemme ja sievistelemme.
Vaihtoehtotieto pääsi hyvin esille 2008 sikainfluenssarokotusten
aikaan. Aikaisemmin suomalaiset eivät olleet kyseenalaistaneet rokotteita vaan
esimerkiksi 80-luvulla poliorokote napattiin kiltisti sokeripalassa (check) ja
jos oikein kapinallinen oli, uskalsi pyytää rokoteaineen näkkileivässä, koska
sokeri oli ehkä hieman epäterveellistä. Ei ollut tietoa sivuvaikutuksista eikä
kohuja. No ajat ovat nyt erilaiset. Tuon sikainfluenssarokotteen nostaman
narkolepsiakohun tunnemme kaikki. Yksi syy vaihtoehtoisen tiedon leviämiseen Petrin
mukaan oli se, että THL käytti taudista sen virallista kirjainyhdistelmänimeä
H1N1 eikä kansanomaista nimitystä, jolloin vaihtoehtotieto levisi googlen
avulla kuin kulovalkea. Eivät suomalaiset hakeneet tietoa virallisella
asiasanalla vaan omalla kielellään, jolloin hakutuloksissa näkyvyyden saivat
vahvasti esimerkiksi rokotevastaiset sivustot. THL:n totuus jäi muiden
totuuksien jalkoihin. Medialukutaito, tuo taidoista jaloin, missä olet?
Kielen saastumiseen on vaikuttanut se, että aikoinaan
hommaforum-sivustot ja vastaavat nähtiin vaan pienenä ilmiönä, jota ei ole
oikeasti olemassa eikä niihin puututtu. Media ja keskustelijat eivät reagoineet
vaan antoivat törkeän kielenkäytön arkipäiväistyä. Ei osattu nähdä tulevaa ja
mihin tämä johtaisi. Ja omasta mielestäni on järkyttävää, millaista
kielenkäyttöä verkossa tänä päivänä on. On siinä miettimistä, miten nämä asiat
selittää lapsilleen.
Kiertoilmaisujen käytöllä ja sievistelyllä tarkoitetaan
sitä, että emme puhu asioista oikeilla nimillä emmekä näin ollen paljasta
valheita - olemme kyvyttömiä siihen. Tähän Petrin mukaan syyllistyvät kaikki
viestijät ja media. Mitä on maahanmuuttovastaisuus? Eikö se ole rasismia? Oliko
Hitlerkin kenties juutalaisvastainen eikä suinkaan natsistinen?
Vaihtoehtotieto, törkysivustot ja saastunut kieli ovat siis
tulleet jäädäkseen. Sen lisäksi ne ovat myös mobiilisti läsnä kaikkialla, niitä
luetaan missä vaan. Vihapuhetta käydään nykyään suoraan omalla nimellä, ei edes
yritetä piiloutua nimimerkin taakse. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Saaran
selkeä neuvo oli, että älä ainakaan vaikene! Keskustelua ei voi käydä
vaikenemalla. Negatiivisia asioita ei voi vaieta kuoliaaksi. Mutta ne voidaan
kontekstualisoida eli kerrotaan mitä joku ihminen sanoo ja luodaan konteksti
sanomisen ympärille. Tuodaan se johonkin perspektiiviin ja osoitetaan asioiden
tila ja totuus sitä kautta.
Tärkeää on siis pitää meteliä väärästä tiedosta. Meidän
jokaisen velvollisuus on sammuttaa tulipalo tai auttaa kolarissa ja tämä sama
pätee väärään tietoon puuttumiseen. Älkää ihmiset salliko sitä!