keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Elonmerkki 2015

Tämän vuoden Elonmerkki -tapahtuma oli hyvin antoisa ja oli vaikea valita mistä kirjoittaisin, mutta kun luin muistiinpanoja minua jäi eniten askarruttamaan Timo Helosuon heittämä kysymys, johon kukaan ei osannut vastata, eli:

Mikä on Suomen valtion visio?


Surffailin tätä eilen ja tuloksena löysin seuraavan tekstin osoitteesta valtioneuvosto.fi


Hallituksen visio: SUOMI 2025 – YHDESSÄ RAKENNETTU


Suomi vuonna 2025 on uudistuva, välittävä ja turvallinen maa, jossa jokainen meistä voi kokea olevansa tärkeä. Yhteiskunnassamme vallitsee luottamus. Suomessa on eettisesti kestävä tasapaino yksilön velvoitteiden ja yhteiskunnan vastuiden välillä. Meillä on vahva yhteenkuuluvuuden tunne. Monen sukupolven Suomessa jokaisesta pidetään huolta ja autetaan ajoissa. Ihmisellä on vapaus ja vastuu rakentaa omaa, perheensä ja läheistensä elämää. Luotamme toisiimme. Kunnioitamme toisiamme. Sovimme asioista. Pärjäämme vähemmällä sääntelyllä. Julkisessa taloudessa tulot ja menot ovat tasapainossa. Emme elä velaksi. Suomessa palkitaan ahkeruudesta, työstä ja toimeliaisuudesta. Kasvava talous perustuu hyvään johtamiseen, vahvaan yrittäjyyteen ja omistajuuteen sekä koko Suomen voimavarojen hyödyntämiseen. Suomi on avoin ja kansainvälinen, kieliltään ja kulttuuriltaan rikas maa. Suomen kilpailukyky rakentuu korkealle osaamiselle, kestävälle kehitykselle sekä ennakkoluulottomalle uudistamiselle kokeiluja ja digitalisaatiota hyödyntäen. Suomessa kannustetaan uusiutumiseen, luovuuteen ja uteliaisuuteen. Epäonnistuakin saa, virheistä opitaan. Julkinen valta tekee yhdessä suomalaisten kanssa vaikeitakin ratkaisuja tulevan hyvinvoinnin turvaamiseksi. Avoin ja positiivinen asenne toisiimme sekä ympäröivään maailmaan tekee Suomesta ainutlaatuisen, hyvän maan.


Erittäin mielenkiintoinen teksti, mutta kuinka moni edes tietää Suomi 2025 visiosta? Teksti on mielestäni hienosti kirjoitettu ja positiviinen, kannustava. Tähän me pystytään, jes! Mutta onkohan tama visio realistinen?


Kartoitan juuri paraikaa yrityksessämme liiketoiminta-alueemme strategian viestinnän onnistumista. Olemme valinneet tietokoneiden ja algorytmien avulla 50 haastateltavaa henkilöä ja puhelinkeskustelut ovat nyt loppusuoralla. Alustavat tulokset näyttävät, että strategia on kohdillaan, mutta kehittämisen varaa riittää. Haastattelut kertoo paljon siitä miten lähellä tai kaukana strategia on todellisuudesta, esim. markkinoinnissa, myynnissä tai tuotekehityksessä.


Entäs tama hallituksen visio? Onkohan tätä kartoitettu tarkemmin, ei pelkästään eri ikäryhmissä, eri kaupungeissa, eri kylissä, eri ammattiryhmissä?


Harmillista on tässä että visiot ovat usein toivoa täynnä mutta tarpeeksi ympäripyöreitä jotta mihinkään ei kuitenkaan sitouduta. Muistelen joskus kuulleeni radiohaastattelussa jonkun ministerin sanovan koko ylläolevan kappaleen kiteytettynä näin, "Suomalaiset olisivat mailman rennoimpia ja tuotteliaimpia ihmisiä." ja tämähän sopii hyvin minulle, mutta vaikea nähdä KUINKA tama tapahtuu.


Aivan kuten viime viikolla haastateltavana olevan kolleegan kanssa puhuimme, tama on upea visio, mutta missä on se kartta joka näyttää meidän todellisen lähtökohdan? Missä on steppilista jota Pitkin päästään mahdollisimman lähelle tuota visiota, vuonna 2025.



1 kommentti: