Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, miltä presidentti Obama näyttää liikkuessaan tai kuvissa? Hän istuu usein rennosti jalat pöydällä, kädet levällään tai kädet niskan takana. Mitä tämä viestii? Valtaa.
Näin meitä valisti tanssinopettaja, kielten ja viestinnän lehtori Pia
Kiviaho-Kallio puhuessaan kehollisuudesta viestinnässä ja
vallankäytössä. Pienet asiat, kuten ryhti tai käsien tai jalkojen tavallista
laajemmat kaaret vaikuttavat siihen, millaisen vaikutuksen teemme toisiin. Eikä
siinä kaikki. Asennot vaikuttavat aivokemiaan ja lopulta siihen, miltä meistä
itsestämme tuntuu. Tällä on merkitystä vaikkapa
silloin, kun valmistaudumme esitykseen tai median haastatteluun. Näitähän me
kaikki vähän jännitämme.
Kiviaho-Kallion guru on Harvard Business Schoolin professori
Amy Cuddy. Cuddy on tutkimuksillaan osoittanut, että ryhti ja isot liikkeet vaikuttavat
myönteisesti aivokemiaan lisäämällä testosteronin määrää. Sen sijaan sisäänpäin
kääntyneet asennot – biologinen ”pelkokyyry” ja pakoreaktio – taas lisäävät
stressihormonin määrää, jolloin ihminen jännittää entistä enemmän.
Cuddy on lanseerannut metodin ”power posing”, jonka käännän
tässä vapaasti sanalla ”valtaposeeraus”. Metodi on hyvin yksinkertainen ja sen
vaikutus perustuu säännölliseen toistoon. Seiso kahden minuutin ajan, keskity
ottamaan ja pitämään hyvä ryhti, hengitä tasaisesti ja pidä kädet levällään tai
välillä niskan takana. Voilà, samalla testosteronia ruiskuaa aivoihin! Juuri ennen
esitystä ”power posing” helpottaa esiintymisjännitystä. Cuddyn väitteen mukaan säännöllisesti
toteutettuna jopa niin paljon, että jännitys häviää kokonaan ja tilalle sukeutuu
itseensä luottava, vahva, asiantuntemuksellaan toiset vakuuttava ja
valovoimainen esiintyjä!
Fake it until you become it! Eli huijaamalla aivoja vallan
tunteesta tästä tunteesta tulee todellista. Siten kukin meistä voi tehostaa
viestinsä läpimenoa ja voimistaa toisten saamaa vaikutelmaa asiantuntijuudestamme.
Ryhdin kohentamisella, kuten istumisen vähentämiselläkin, on
muitakin hyviä vaikutuksia. Kannattaa siis ottaa uusi, entistä uljaampi asento.
Hyviä pointteja! Itse tarkkailen ihmisten kehonkieltä. Mielestäni henkilö, joka antaa itsestään rennon kuvan (versus liikkumaton, eleetön), on myös helposti lähestyttävä. Dialogia syntyy ehkä helpommin ja luontevammin. ;)
VastaaPoista