torstai 28. tammikuuta 2016

Bonanza! ja Talousviestinnän Mystinen Maailma

4. jakson teema avautui hienosti Harri Usmin kanssa. Ensin oivan esimerkin kautta, jossa yhden henkilön - kuvitteellisen sellaisen (Niilo?) - oma talous avattiin tarkistettavaksi. Tehtävä oli oikein mielenkiintoinen ja antoisa. Tämän esimerkin avulla oli paljon helpompi ymmärtää yritystalouden asioita kun luento lähti käyntiin. Juuri tama johdanto yritystalouteen oli sellainen joka teki vaikean, suorastaan mystisen, aiheen helpommaksi lähestyä. Sijoittajaviestintä on meidän yrityksessä hoidettu Finanssi–tiimin kautta ja olen itse hyvin vähän tekemisissä taseen, tulokson, ja muiden tunnuslukujen tiedottamisessa. Sen jälkeen siirryimme sitten RODEO peliin.


Harri oli oikein hyvä koulutttaja ja talouspelin avulla pääsi hyvin soveltamaan päivän aikana tulleita oppeja. Vaikka välillä tuntui että olisi voinut tarkemminkin jäädä miettimään mitä siinä ensimmäisen Bonanza -kierroksen aikana oikein tapahtui, oli hyvä että ehdimme pelata vielä toinenkin kierros, jolloin peli oli tullut vähän tutummaksi.

Talousviestintä on aina ollut jotenkin hankala kokonaisuus minulle ja uskon kyllä että perjantaina pidetty koulutus oli hyödyllinen, vaikkakin ei ehkä yhtä helposti ymmärrettävä kuin Harrin kanssa torstaina käyty kokonaisuus.
Tuntuu että Maija Harsun talousviestintä katsaus olikin sitten haastavampi ymmärtää. Silti, Maija sai minut uskomaan että eväät Investor Relations tehtäviin on meissä jokaisessa, mutta - kuten hän itse sanoi - se substanssi tulee sitten Controllereiden päästä, ja itse toimitaan siinä viestinvälittäjinä, ja sitähän me kaikki tehdään jo joka päivä.


Nyt pitää vain toivoa että tämän koulutuksen opit jää mieleen :-)


Hyvää viikonloppua kaikille!

1 kommentti:

  1. Joskus vaatii vain sitä aikaa, että asiat loksahtaa paikoilleen. :)

    VastaaPoista